7. De ouders

Voor de ouders

Kleding 

De volgende afspraken gelden bij ons op school: 

  • Het dragen van kleding mag geen ongewenst gedrag oproepen, daarom dus geen kleding met discriminerende teksten of tekens op kleding die op een of andere manier ongewenst gedrag oproepen. 
  • Het dragen van kleding past bij de algemeen geldende fatsoensnormen, zoals bijvoorbeeld petten afzetten als je binnenkomt. 
  • In de klas is het dan ook niet toegestaan je pet of capuchon op te houden. 
  • Het dragen van kleding moet communicatie mogelijk houden, zowel verbaal als non-verbaal. 
  • Het dragen van kleding mag geen gevaar opleveren voor jezelf of anderen.  

Als wij van mening zijn dat de kleding die wordt gedragen, niet past binnen bovenstaande afspraken, dan overleggen wij met kind en ouders/verzorgers, ervan uitgaande dat we er in gezamenlijk overleg wel uitkomen. 

 

Telefoonbeleid 

Het lijkt tegenwoordig heel normaal dat kinderen een mobiele telefoon bij zich hebben. 

Gelukkig hebben we tot op heden daar nog geen nare ervaringen mee en denken met de volgende regels dit ook zo te houden. We spreken met de kinderen af dat, zodra ze op het schoolplein komen, de mobiele telefoons uitgezet worden. En pas na schooltijd buiten weer aangezet mogen worden. Mobiele telefoons worden bij aanvang van de dag ingeleverd bij de leerkracht en aan het einde van de dag weer meegegeven. Het meenemen van mobiele telefoons is op eigen verantwoordelijkheid. Het hele beleidstuk rondom electronica staat bij het kopje ouders beleidstukken.

 

Trakteren 

De meeste kinderen trakteren op hun verjaardag de groepsgenootjes. Ook gaan de kinderen met de uitgekozen verjaardagskaart langs de klassen op hun verdieping. Een kleine traktatie is voldoende, geen extra cadeautjes! Het is ook fijn als we het afval kunnen beperken. Zo is het voor alle kinderen een feest. 

Mocht u om een traktatie-ideetje verlegen zitten of heeft u geen financiële middelen, aarzel dan niet om de groepsleerkracht aan te schieten.

 

Verzekeringen 

Het bestuur van Proceon Scholengroep heeft een ongevallen- en een aansprakelijkheidsverzekering. Hiermee zijn leerlingen, personeel en vrijwilligers verzekerd. 

 

Ongevallenverzekering 

De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover uw eigen ziektekostenverzekering geen dekking biedt, bijvoorbeeld door een eigen risico. Materiële schade als een kapotte bril of schade aan een fiets, valt niet onder de dekking.  

 

Aansprakelijkheidsverzekering 

De aansprakelijkheidsverzekering biedt de school, bestuursleden, personeel en vrijwilligers dekking tegen schadeclaims ten gevolge van onrechtmatig handelen. 

De school is niet zonder meer aansprakelijk voor alles wat tijdens schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. De school heeft pas een schadevergoedingsplicht wanneer sprake is van een verwijtbare fout, dus als de school is tekortgeschoten in haar rechtsplicht. 

De school is evenmin aansprakelijk voor schade door onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen, of beter gezegd hun ouders, zijn verantwoordelijk voor hun doen en laten. Van een leerling, die tijdens schooluren of door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, zijn dus in de eerste plaats de ouders aansprakelijk. Sluit daarom zelf een particuliere ansprakelijkheidsverzekering af. 

 

Kinder- en naschoolse opvang 

In artikel 45 lid 2 van de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat het bevoegd gezag van een basisschool zorgdraagt voor de organisatie van kinderopvang, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor- en naschoolse periode, tussen 07.30 uur en 18.30 uur, indien één of meer ouders daarom verzoeken. 

Veiligheid

Onze organisatie wordt gedreven vanuit de waarden kwaliteit, ontwikkeling, aandacht, verbondenheid en rentmeesterschap centraal.  Deze waarden vormen de basis om te ontwikkelen. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan, zich op school thuis voelen, ervaren dat zij erbij horen, serieus worden genomen, en kunnen spelen en werken in een goede sfeer.  

 

Al onze scholen werken met een methode of methodiek voor Sociaal Emotionele ontwikkeling en veiligheid. Twee keer per schooljaar meten wij hoe de veiligheid op school door de kinderen wordt beleefd. Dit doen wij middels de afname van een vragenlijst voor alle kinderen vanaf groep 5. 

 

Kwaliteit en ontwikkeling 

We leren van en met elkaar en blijven in beweging en zijn gericht op de brede ontwikkeling van het kind. 

Verlofregeling 

In de Leerplichtwet staat dat uw kind de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is echter een uitzondering mogelijk: 

 1. Wanneer uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensbeschouwing bestaat er recht op verlof. 

2.Voor de vakantie onder schooltijd kan alleen uitzondering op de hoofdregel worden gemaakt als uw kind tijdens de schoolvakanties niet op vakantie kan gaan door de specifieke aard van het beroep van één van de ouders. Het betreft dan de enige gezinsvakantie in het schooljaar. Uit een werkgeversverklaring moet blijken dat dit de enig mogelijke verlofperiode voor het gezin is.  

3.Onder andere gewichtige omstandigheden vallen situaties die buiten de wil van ouders en leerlingen liggen. Voor bepaalde omstandigheden kan vrij worden gevraagd. Hierbij moet gedacht worden aan: 

  • Verhuizing van het gezin 

  • Het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten 

  • Ernstige ziekte van bloed- of aanverwanten 

  • Overlijden van bloed- of aanverwanten 

  • Viering van een ambtsjubileum en 12½-, 25-, 40-, 50-, of 60-jarig (huwelijks)jubileum van bloed- of aanverwanten. 

 

De leerplichtambtenaar stelt nadrukkelijk dat de volgende omstandigheden niet gewichtig zijn: 

  • Familiebezoek in het buitenland 

  • Vakantie in een goedkopere periode of aanbiedingen. 

  • Eerder vertrek of latere terugkeer in verband met verkeersdrukte. 

  • Andere kinderen uit het gezin zijn ook vrij. 

  • Deelname aan televisieopnames of sportevenementen. 

 

Een aanvraagformulier voor extra verlof kunt u krijgen bij de directeur. Lever deze aanvraag inclusief de relevante verklaringen ruim van tevoren in, indien mogelijk acht weken voor de gewenste verlofperiode.  

 

De directeur neemt zelf een besluit over de verlofaanvraag voor een periode van maximaal tien schooldagen. Als een aanvraag voor verlof vanwege andere gewichtige omstandigheden meer dan tien schooldagen beslaat, wordt de aanvraag doorgestuurd naar de leerplichtambtenaar. Deze neemt na overleg met de directeur een besluit. Hiertegen kunt u schriftelijk bezwaar maken bij dezelfde leerplichtambtenaar. 

 

Verlof dat wordt opgenomen zonder toestemming van de directeur of leerplichtambtenaar wordt gezien als ongeoorloofd schoolverzuim. De directeur is verplicht dit aan de leerplichtambtenaar te melden. Deze beslist of er proces-verbaal wordt opgemaakt. 

 

Voor verdere informatie over de leerplicht kunt u terecht bij: 

Regionaal Bureau Leerlingenzaken  

Burgemeester de Bordesstraat 80 

1404 GZ BUSSUM 

Tel. 035 – 692 66 20 

 

Sponsoring 

Bij sponsoring van onze scholen gaat het in veel gevallen om geld waarvoor de sponsor een tegenprestatie van de school verlangt. Van het geld dat sponsoring oplevert, kan een school speciale activiteiten organiseren of extra leermiddelen aanschaffen die anders niet zomaar betaald hadden kunnen worden. Denk aan de aanschaf van extra computers. Proceon Scholengroep staat in principe dan ook positief tegenover sponsoring.  

 

Rentmeesterschap 

We willen kinderen laten opgroeien tot wereldburgers die zorgvuldig omgaan met de wereld en hun leefomgeving. 

Dat is de basis om je te ontwikkelen. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan, zich op school thuis voelen, ervaren dat zij erbij horen, serieus worden genomen, en kunnen spelen en werken in een goede sfeer. 

Al onze scholen werken met een methode of methodiek voor Sociaal Emotionele ontwikkeling en veiligheid. Twee keer per schooljaar meten wij hoe de veiligheid op school door de kinderen wordt beleefd. Dit doen wij middels de afname van een vragenlijst voor alle kinderen in de bovenbouw. 

Op de Nassauschool werken wij hiervoor met de methode ‘Vreedzame School’, meer informatie ziet u in deze schoolgids van de Nassauschool. 

 

Calamiteiten 

In geval van brand of andere calamiteiten heeft elke school een evacuatieplan. Ontruiming volgens dit plan wordt twee keer per jaar geoefend. Afhankelijk van eventuele extra of bijzondere risico’s in de omgeving van de school wordt zo nodig een calamiteitenplan gemaakt. 

Iedere school beschikt over voldoende opgeleide bedrijfshulpverleners. Zij zijn verantwoordelijk voor het juist uitvoeren van een ontruiming. Deze BHV’ers worden jaarlijks bijgeschoold. 

 

Omgangsregels

Proceon Scholengroep gaat alle vormen van agressie, geweld en seksuele intimidatie binnen of in de directe omgeving van de school tegen. Binnen Proceon scholengroep hanteren we de Gedragscode voor ouders en leerlingen. Tevens zijn er gedragsprotocollen voor privacy en het voorkomen van pesten, discriminatie en ander ongewenst gedrag, vastgelegd in het veiligheidsbeleid dat te vinden is op de website van Proceon.  

 

Schorsing en verwijdering 

Schorsing en verwijdering komen gelukkig sporadisch voor in het basisonderwijs. In onze veranderende maatschappij worden ouders en leerlingen echter mondiger en kritischer. Dit kan leiden tot agressief gedrag van zowel ouders als leerlingen. 

Het bestuur van Proceon Scholengroep hecht grote waarde aan een gezond en veilig schoolklimaat voor onderwijsgevenden en leerlingen. Om die veiligheid te waarborgen, hebben we de beleidsnotitie ‘Schorsing en Verwijdering’ gemaakt. Uitgangspunt in deze notitie is dat een kind niet zomaar geschorst of verwijderd kan worden. 

Schorsing is opgenomen in de WPO (Wet Primair Onderwijs), hierdoor heeft de inspectie de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de naleving ervan. Een schorsing van langer dan één dag wordt bij de inspectie gemeld. Schorsing wordt daarnaast ook aan de leerplichtambtenaar gemeld. Leerlingen kunnen voor maximaal een week aaneengesloten worden geschorst. Het schorsingsbesluit moet schriftelijk aan de ouders worden meegedeeld.   

Aan schorsing en verwijdering gaat een hele procedure vooraf. We maken hiertoe onderscheid tussen: 

 

  • Het onvermogen om de leerling de noodzakelijke onderwijszorg aan te bieden, belemmering van het onderwijs aan overige leerlingen en gevaar voor overige leerlingen; 
  • Gedrag dat in strijd is met de grondslag van onze stichting; 
  • Het plaatsvinden van een ernstig incident; 
  • Voortdurend storend agressief gedrag van de leerling; 
  • Bedreigend of agressief gedrag van de ouders/verzorgers van de leerling. 

 

Van belang hierbij is dat het aannemelijk moet zijn dat herhaling niet is uitgesloten. Er moet gegronde vrees bestaan voor de veiligheid van medewerkers of leerlingen, of voor ongestoorde voortgang van het onderwijs.  

 

Het volledige protocol schorsing en verwijdering staat op de website van Proceon Scholengroep:  

https://www.proceon.nl/beleidstukken 

 

Klachtenregeling 

Soms bent u het niet eens met de gang van zaken in school. In de meeste gevallen is een gesprek met de leerkracht of andere direct betrokkenen voldoende om de kwestie op te lossen. 

Mocht u het gevoel hebben dat u niet serieus wordt genomen of dat er niet goed naar u wordt geluisterd, dan kunt u de zaak met de directie, het bestuur, de interne vertrouwenspersoon of de externe vertrouwenspersoon bespreken. De klager bepaalt de route. 

De interne vertrouwenspersoon (IVP) is door de school aangesteld om er zorg voor te dragen dat klachten van kinderen of ouders altijd serieus worden genomen en op een zorgvuldige manier worden afgehandeld. 

Elke ouder of kind kan op hem of haar een beroep doen als er een probleem is, van welke aard dan ook, waarover u of uw kind niet met de groepsleerkracht of de directie wilt of durft te praten of waar u samen niet uitgekomen bent. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld. 

Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersonen zijn geheimhouding plichtig. 

Ook kan de klager ervoor kiezen om een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie, waar wij als school bij zijn aangesloten. Dit moet altijd schriftelijk gebeuren; de interne vertrouwenspersoon of externe vertrouwenspersoon kan u hierbij behulpzaam zijn. 

De volledige klachtenregeling is te vinden op www.proceon.nl/ beleidstukken.  

 

Procedure 

Bij bezwaren of klachten wordt uitgegaan van de volgende stappen, nadat u uw klacht eerst in alle openheid met de persoon in kwestie of de schoolleiding heeft besproken: 

1.      Maak een afspraak met de interne contactpersoon van de school: 
Laurie Hinfelaar en Armanda Boeve 

2.      Deze contactpersoon kan u doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon of naar het college van bestuur van de stichting. 

3.      U kunt, eventueel samen met de vertrouwenspersoon, besluiten om naar de Landelijke Klachtencommissie te gaan. Een vertrouwenspersoon werkt anoniem en heeft geheimhoudingsplicht. 

 

Externe vertrouwenspersonen Proceon Scholengroep 

De externe vertrouwenspersonen zijn er voor klachten en meldingen rond ongewenst gedrag (machtsmisbruik, pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie, onheuse bejegening, mishandeling en miscommunicatie). 

 

Voor de scholen van Proceon zijn Mariska Pikaart en Roos Tria de externe vertrouwenspersonen. Beiden zijn werkzaam voor SBI-formaat en niet aan Proceon verbonden. Hieronder stellen zij zich aan u voor en vindt u tevens hun contactgegevens. 

 

Mariska Pikaart                                                                       

Mariska.pikaart@sbiformaat.nl 

06-51984771 

Ik werk als trainer/adviseur voor SBI Formaat. De helft van mijn werk is op het gebied van sociale veiligheid. Ik train vertrouwenspersonen en klachtencommissies en ik werk zelf als extern vertrouwenspersoon voor 10 organisaties. Daarnaast doe ik onderzoek, schreef ik een boek over sociale veiligheid en heb ik trajecten rondom dit onderwerp. Nu ben ik ook extern vertrouwenspersoon voor Proceon Scholengroep. 

 

Roos Tria 

Roos.tria@sbiformaat.nl 

06-52599077 

 

Medewerkers sterken in het werk, dat is mijn passie. Dit doe ik al ruim 23 jaar bij SBI Formaat als trainer. Ook ben ik extern vertrouwenspersoon. Als vertrouwenspersoon ben ik aanspreekpunt en sta ik voor het bevorderen van een veilige en respectvolle werkomgeving. Iedereen heeft het recht om zijn werk op een sociaal veilige manier te kunnen doen. Daar lever ik als extern vertrouwenspersoon graag mijn bijdrage aan. 

 

Als dit geen bevredigende oplossing biedt, kunt u uw klacht indienen bij: 

Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) 

Stichting GCBO 

Postbus 394 

3440 AJ Woerden 

Tel: 070 386 1697 

E-mail:info@gcbo.nl/www.gcbo.nl 

 

Seksuele intimidatie, misbruik, geweld en discriminatie 

Ga bij (een vermoeden) van seksuele intimidatie, seksueel misbruik, extreme vormen van fysiek of psychisch geweld, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering of extremisme naar de contactpersoon van de school. 

U kunt ook de vertrouwenspersoon van de stichting of het landelijke meldpunt van de Onderwijsinspectie bellen: 0900 111 31 11. Vertrouwensinspecteurs van het meldpunt behandelen uw klacht vertrouwelijk. 

Vragen over onderwijs in het algemeen of over de Onderwijsinspectie in het bijzonder kunt u stellen aan Postbus 51. Bel hiervoor (gratis) 0800 80 51, e-mail naarinfo@owinsp.nlof kijk opwww.onderwijsinspectie.nl

 

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 

Beroepskrachten, die met ouders en kinderen werken zijn, verplicht om de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te gebruiken bij signalen van geweld. De school beschikt over iemand die u kunt consulteren over kindermishandeling. Deze functioneert als aanspreekpunt en bewaakt de interne procedure. De taak van aandachtfunctionaris kindermishandeling is gekoppeld aan de taak van de

interne vertrouwenspersoon (IVP-er). 

 

Op onze school zijn ditArmanda Boevea.boeve@proceon.nlen Laurie Hinfelaarl.hinfelaar@proceon.nl 

Meer informatie op:http://www.protocolkindermishandeling.nlenwww.meldcode.nl