Visie op burgerschap
Onze visie sluit nauw aan bij de uitgangspunten van De Vreedzame School, waarin het ontwikkelen van sociale competenties, democratisch handelen en verantwoordelijkheid centraal staan. Daarmee geven wij ook invulling aan de wettelijke burgerschapsopdracht (2021), waarin staat dat scholen leerlingen voorbereiden om deel te nemen aan en bij te dragen aan een pluriforme en democratische samenleving, respect te ontwikkelen voor de basiswaarden van onze rechtsstaat, en te groeien binnen een veilige en inclusieve schoolcultuur. Wij zien onze school als een oefenplaats: een plek waar kinderen samen leven, samen leren en samen ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van een gemeenschap.
Wij groeien samen
De Nassauschool vindt het van belang dat wij de school zien als een minimaatschappij. In die minimaatschappij hebben wij allemaal een stukje verantwoordelijkheid en een stem. Dit geldt voor ouders, leerlingen en het schoolteam. Samen willen wij doelen behalen. Wij leren van en met elkaar, en wij hebben elkaar nodig. Binnen ons onderwijs geven wij kinderen de ruimte om mee te denken en mee te doen in de school. Zo hebben wij een actieve leerlingenraad, mediatoren en krijgen kinderen een stem in de groepsvergaderingen. Voor excursies of projecten op school werken wij graag samen als ouders, leerkrachten en kinderen, en verwachten wij van iedereen dat hij of zij zijn of haar steentje bijdraagt. Wij hebben een brugfunctionaris in huis om de brug te slaan tussen ouders en school. Om de verbondenheid met de wijk te stimuleren, werken wij ook samen met organisaties in de buurt. Daarmee leren kinderen dat participatie ertoe doet en dat zij zelf invloed kunnen uitoefenen op hun omgeving.
Botsen en schuren mag
Verschillen mogen er zijn op de Nassauschool. Het laat de diversiteit zien van onze minimaatschappij. Wij hebben een open-christelijke identiteit en vinden diversiteit belangrijk. Kinderen krijgen bij ons de ruimte om hun identiteit te ontwikkelen en hierover in gesprek te gaan met anderen. Wij vinden het van belang dat kinderen de ruimte krijgen om hun eigen mening te ontwikkelen, hierop te reflecteren en zo op zoek te gaan naar wie zij zijn en waar ze voor staan. Wij leren kinderen dat er veel verschillende meningen zijn en dat ze wijten hoe ze hiermee om kunnen gaan. Respectvol luisteren staat hierin centraal. Conflicten zien wij als leermomenten, waarin kinderen oefenen met dialoog, empathie en het begrijpen van andermans perspectief.
Ik sta in verbinding
Op de Nassauschool kennen de leerkrachten alle kinderen bij naam. Wij zijn een school waarbij alle kinderen gezien worden en waar wij naar hen luisteren. De juffen en meesters hebben een open en nieuwsgierige houding en zijn zich bewust van hun voorbeeldrol. Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig en welkom voelt.
Dit vinden wij ook belangrijk in de samenwerking met ouders. Wij hebben een open-deurenbeleid en zijn zichtbaar en aanspreekbaar. Door actief verbinding te maken, versterken wij het gevoel van samen de school te dragen. Wij zien, horen en helpen elkaar.
Duidelijke grenzen en verwachtingen
Vrijheid van meningsuiting is een groot recht, maar daarmee komt verantwoordelijkheid. Wij leren kinderen dat je niet alles wat mag, ook hoeft te zeggen. In de hele school stellen kinderen hun eigen klassenafspraken op, wat zorgt voor betrokkenheid en eigenaarschap. Wij accepteren geen buitensluiting, discriminatie, racisme of oproep tot geweld. Wij maken zaken bespreekbaar en gaan lastige gesprekken niet uit de weg. Wij besteden aandacht aan de verschillende wereldgodsdiensten, aan identiteit en aan jezelf kunnen zijn. Hierdoor creëren wij een schoolcultuur waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt, ongeacht achtergrond, overtuiging of identiteit. We hebben respect voor elkaar en waarderen onze verschillen.
Samen vallen en opstaan
Op de Nassauschool zeggen wij: “Fouten maken moet.” Wij zien de school als oefenplaats waar zonder consequentie geoefend kan worden met vallen en opstaan. Dit geldt niet alleen voor leerlingen, maar ook voor ouders en het schoolteam. Wij zien fouten maken als iets menselijks en durven daar ook voor uit te komen en om hulp te vragen. Door te ervaren dat tegenslag erbij hoort, groeien kinderen in veerkracht en zelfvertrouwen. Wij stimuleren elkaar om talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Ik ben een voorbeeld
Voorleven betekent het goede voorbeeld geven. Wij laten zien dat wij zelf openstaan voor diversiteit, nieuwsgierig zijn, vriendelijk handelen en fouten durven maken. Kinderen spiegelen gedrag; daarom leven wij het gedrag voor dat wij bij hen terug willen zien. Wij leggen nadruk op positieve voorbeelden, zodat kinderen leren door observatie, ervaring en erkenning.
De wereld om ons heen
Als Unesco-school besteden wij daarnaast extra aandacht aan duurzaamheid, cultureel erfgoed, verschillende culturen en wereldburgerschap. Kinderen leren dat hun handelen effect heeft op anderen en op de wereld om hen heen, dichtbij en ver weg. Wij stimuleren hen om nieuwsgierig te zijn naar de samenleving, zorg te dragen voor de aarde, en met openheid en respect te kijken naar diversiteit in de wereld. Zo vormen wij leerlingen die niet alleen binnen onze schoolgemeenschap betrokken zijn, maar ook bewust deelnemen aan de wereld om hen heen.